• +93 20 250 14 20
  • info@aelso.org

سپتامبر 26, 2023 نویسنده مقاله : حلیمه صدیقی زمان مورد نیاز : 24 دقیقه

عوامل و پیامدهای عدم تحصیل دختران در افغانستان

یکی از موضوعات مهم و داغ که از سال ها به این طرف توجه همه را جلب نموده اند، این است که آیا زنان هم مانند مردان از حقوق و امتیاز ها برخوردار است و یانه؟ ، اسلام به زنان چی حقوقی را داده است؟، آیا در اسلام حق کار، تحصیل برای زنان هم داده شده است؟

اسلام دین جامع، کامل و همه جانبه است که در تمام ابعاد زندگی انسان و در هر شرایط و زمان مطابقت دارد، پس چطور ممکن است که حق زنان که نصف جمعیت جهان را تشکیل میدهد را ضایع کند؟

قبل از ظهور دین مقدس اسلام، ظلم و استبداد و به خصوص حق تلفی برای زنان به اوج خود بود تا حد که وجود دختر مایه ننگ یک خانواده بود و آنها از تولد دختر شرم سار میشدند و دختر را زنده به گور میکردند. جامعه مردسالار بود و حق نصف جامعه پامال بود ولی همه این مشکلات و حتی هزاران مشکل دیگر که باعث بی عدالتی و بی انصافی بود از بین رفت، آموزه های دینی جای آنرا گرفت که در آن حقی هیچ انسانی تلف نشده است و به هر انسانی ارزش والایی داده است و انسان را اشرف مخلوقات خوانده است.

و معیار برتری در انسان ها را تقوا قرار داده است یعنی انسانی خوب و ارزشمند است که با تقوا باشد نه اینکه از قبیله یا قوم مشخص و یا از جنس مرد باشد.

جامعه امروزی که با افزایش افراد، پیشرفت های روز همراه است و زنان هم نصف این جامعه را تشکیل میدهد و بدون شک در این پیشرفت ها زنان هم شامل بوده است، پس این زنان باید مانند مردان از حقوق و امتیازات و تکالیف که انسان باید داشته باشد، برخوردار باشند.

ولی با تمام این ها باز هم کشور های وجود دارد که زنان از حقوق انسانی خود محروم اند و هنوز هم جامعه مرد سالار است مثل افغانستان و دیگر کشور های اسلامی که این حق تلفی ها با سو استفاده از دین صورت گرفته است و دیگر عوامل که در این مقاله به طور مفصل بحث کرده ایم، تا بدانیم چی عواملی باعث شده تا این حق تلفی ها به خصوص چی عواملی باعث عدم تحصیل دختران در افغانستان شده است؟ و چی پیامد های این عدم تحصیل دختران خواهد داشت و همچنان در مورد اینکه چی راهکاری می‌تواند برای حل این مشکل وجود داشته باشد، در این مقاله جاگزین شده است.

کلید واژه:  اسلام، تحصیل، زنان، افغانستان، پیشرفت