• +93 20 250 14 20
  • info@aelso.org

آوریل 28, 2023 نویسنده مقاله : هیلی مسعودی زمان مورد نیاز : 32 دقیقه

مشارکت سیاسی زنان از دیدگاه اسلام و قوانین افغانستان

مشارکت سیاسی زنان در جامعه، امروزه از عمده‌ترین مباحث اجتماعی به ویژه در کشور‌های روبه انکشاف، درگیر منازعات و جوامع‌ای که در آنجا سنن، تعاملات و عرف‌های محلی یا توجیهات تاریک اندیشانه دینی حاکم است، دانسته می‌ شود.

هدف تحقیق حاضر، مطالعه مشارکت سیاسی زنان از دیدگاه اسلام و قوانین افغانستان است چون زمانی بحث از مشارکت سیاسی زنان به میان می آید، استدلال عده‌یی از افراد این است که زنان از دیدگاه اسلامی حق اشتراک در امور سیاسی را ندارد. پس تلاش ما در این تحقیق این است تا در پی تبین مشارکت سیاسی زنان از اسلام باشیم و همچنان آیا قوانین افغانستان به خصوص قانون اساسی کشور به زنان حق اشتراک در امور سیاسی را داده است یا خیر.

از طرفی مشارکت سیاسی شهروندان امروز برای توسعه سیاسی قابل اهمیت خوانده شده و از آن به عنوان یکی از پیش نیاز های توسعه سیاسی یاد شده است. مردم که سازندگان اصلی حیات سیاسی و اجتماعی هستند، با مشارکت سیاسی شان در تصمیم گیری های سیاسی و اداره جامعه سهیم شده و به مثابه تصمیم گیران واقعی سرنوشت سیاسی شان را رقم می زنند. مشارکت سیاسی در واقع مشروعیت حاکمیت را تضمین کرده و هر قدر میزان مشارکت سیاسی شهروندان در جامعه بیشتر باشد، حاکمیت در جامعه بین‌المللی از اعتبار، شخصیت و موقعیت بیشتری برخوردار خواهد بود. با مشارکت سیاسی، قدرت سیاسی به شکل مسالمت آمیز آن و بدون هر نوع کشمکش دست به دست شده و مشارکت سیاسی مردم در تصمیم گیری ها در عرصه های گوناگون  آنان این آگاهی را خواهد داد که از توانایی های شان استفاده بهینه کنند.

کلید واژه‌ها: مشارکت سیاسی، اسلام، زنان، قوانین افغانستان