• +93 20 250 14 20
  • info@aelso.org

نوامبر 20, 2022 نویسنده مقاله : زحل بهشتی زمان مورد نیاز : 22 دقیقه

حقوق زنان از دیدگاه اسلام

مقدمه

در حقیقت زنان با آمدن اسلام به حقوق از دست رفته و اصلی خویش دست یافت. از حقوق اساسی از جمله حقوق اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره برخوردار شد. و حقوق گوناگون زن را که در طول تاریخ، سنت ها و آداب و رسوم مختص مرد می‌دانست به وی بازگردانید و مساوات و تعادل را برقرار کرد باید قدر اسلام را بدانیم که فرمود: « يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُواۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» ای مردم، ما همه‌ی شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه‌های بسیار و قبایل مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند، همانا خدا کاملا دانا و آگاه است.. در این آیه خداوند متعال از مرد و زن و یا هم چیزی خاص نام نبرده فقط اشاره به تقوا‌ی فرد دارد بنابراین درمی‌یابیم که حقوق زن و مرد نزد پروردگار یکسان است.

اما سوال این جاست در جامعه ما تا چی اندازه حقوق زنان رعایت می‌شوند از آن‌جایی‌که زنان در اسلام از حقوق بسیار والای برخوردار اند اما در جامعه که ما زندگی می‌کنیم یک کشور جهان سوم و درحال پیشرفت است که فیصدی مورد توجه از زنان بی‌سواد اند و یا از سواد کافی برخوردار نبوده سطح سواد شان پایین است و در مورد حقوق خویش آگاهی کافی ندارند لذا تحت ظلم و ستم قرار می‌گیرند و حقوق شان پایمال می‌شوند چون جامعه ما یک جامعه مردسالار است و قانون مرد‌سالاری و سنتی حاکم است که اگر بعضی از مردان و یا اکثریت شان باسواد هم هستند ولی بازهم تحت تاثیر سنت‌ها و رسم و رواج ها قرار می‌گیرند.

اسلام تاکید بر این دارد که در خانواده باید با اخلاق نیکو ( که بیشتر رفتار نیک به مرد توصیه شده و حضرت محمد (ص) را الگو قرار داده)، احترام متقابل، مهر و محبت  و شفقت و مهربانی را الگوی رفتاری قرار دهند. در غیر آن آسایش و مفهوم اصلی خانواده ازبین خواهد رفت و آرامش خانه تبدیل به محل نبرد و جنگ خواهد شد.

واژگان کلیدی: حقوق زنان، اسلام، تساوی، حقوق مالی، حقوق معنوی.