• +93 20 250 14 20
  • info@aelso.org

سمپوزیم جوانان برای صلح و همدیگرپذیری| بدخشان

AELSO May 2, 2021 Recent News

پنجمین دور سمپوزیم جوانان برای صلح و همدیگرپذیری زیر عنوان “نقش کشورهای همسایه در ترویج ارزش‌های کثرت‌گرایی و همدیگرپذیری و روند صلح افغانستان” از سوی موسسه‌ مطالعات اقتصادی و حقوقی افغانستان (AELSO) با همکاری سایر اتاق‌های فکری معتبر ملی و بین‌المللی در ولایت بدخشان برگزار شد.

در این سمپوزیم؛ علمای دینی، جوانان، استادان دانشگاه، فعالان مدنی، فعالان حقوق بشر و دانش‌جویان، اشتراک نموده بودند.

پنل اختصاصی برنامه
پنل اختصاصی برنامه

در ابتدای برنامه، صلاح الدین قاری‌زاده، نماینده‌ی ولایتی موسسۀ مطالعات اقتصادی و حقوقی افغانستان، پیرامون فعالیت‌ها و کارکردهای علمی و اکادمیک این موسسه معلومات داده، سمپوزیم را به‌شکل رسمی آغازگر شد.

سپس، محترم آیت‌الله سعیدی، معاون امور دانشجویان دانشگاه بدخشان، سخنرانی نموده، برگزاری چنین همایش‌های علمی را در مورد موضوعات مهم و سرنوشت‌ساز، ستایش کرد. این عضو رهبری دانشگاه بدخشان، از موسسۀ مطالعات اقتصادی و حقوقی افغانستان ابراز امتنان کرده، بر تدویر بیشتر همچو محافل علمی و اکادمیک، تاکید ورزید.

جریان صحبت سخنرانان
جریان صحبت سخنرانان

در ادامه برنامه، پوهنیار محمد طالب طارق، عضو هیئت علمی دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه بدخشان، در مورد نقش کشورهای منطقه در ترویج ارزش‌های کثرت‌گرایی، همدیگرپذیری و صلح، ایراد سخن نموده نقش کشورهای همسایه و منطقه را در صلح افغانستان خیلی مهم و ارزنده، عنوان کرد.

آقای طارق بیان داشت:

“ما با کشورهای همسایه و منطقه روابط دیرینه‌ی تاریخی، دینی، فرهنگی، زبانی و … داریم. این روابط عمیق سبب شده است که کشورهای منطقه بر سرنوشت افغانستان، تاثیر بزرگ و قابل ملاحظه‌ای داشته باشند.

موصوف اضافه کرد: برای این‌که افغانستان بتواند در صلح و ثبات دایمی به‌سر برد، اجماع منطقه‌ای و همکاری صادقانه‌ی کشورهای همسایه، نیاز مبرم است.

طارق تاکید کرد که صلح پایدار در افغانستان، بدون اجماع منطقه‌ای و بدون همکاری کشورهای فرامنطقه، ممکن نیست. و بالمقابل صلح و ثبات در افغانستان، ثبات منطقه را تضمین می کند.

وی افزود که پاکستان، هند، ایران، چین و کشورهای آسیای میانه، نقش برجسته‌ای در صلح افغانستان دارند؛ چون افغانستان با این کشورها، نه تنها مجاورت جغرافیایی دارد بلکه دارای مشترکات متعدد فرهنگی و عقیدتی نیز می باشند، و بدون همکاری و هماهنگی این کشورها، ثبات و امنیت دایمی در افغانستان، تامین نخواهد شد.

یکی از اشتراک کنندگان در حال مطرح کردن پرسش از سخنرانان سمپوزیم
یکی از اشتراک کنندگان در حال مطرح کردن پرسش از سخنرانان سمپوزیم

در بخش پرسش و پاسخ، کارشناسان و سخنرانان سمپوزیم جوانان برای صلح وهمدیگرپذیری به پرسش‌های اشتراک‌کنندگان پیرامون نقش کشورهای همسایه در ترویج ارزش‌های کثرت‌گرایی و همدیگرپذیری و روند صلح افغانستان، پاسخ ارایه نمودند.

یکی از اشتراک کنندگان در حال مطرح کردن پرسش از سخنرانان سمپوزیم
یکی از اشتراک کنندگان در حال مطرح کردن پرسش از سخنرانان سمپوزیم

بعد از پنل، اشتراک‌کنندگان در کار گروپی پیرامون عوامل افراط‌گرایی و راهکارهای مبارزه با آن، باهم بحث و تبادل نظر نموده، سپس نمایندگان هرگروپ در مورد عوامل افراط‌گرایی در دانشگاه‌ها و جامعه افغانستان و راهکاری‌های مبارزه با آن، دیدگاه و نظریات شان را ارایه کردند.

در پایان، سمپوزیم جوانان برای صلح و همدیگرپذیری با توزیع تصدیق‌نامه برای اشتراک‌کنندگان، آرزوندی برای یک افغانستان با ثبات و عکس‌ گروپی، خاتمه یافت.