• +93 20 250 14 20
  • info@aelso.org

سمپوزیم جوانان برای صلح وهمدیگرپذیری| ولایت‌بدخشان

AELSO November 25, 2020 Recent News

برنامه‌ای تحت‌عنوان “نقش جوانان در ترویج و آموزش ارزش‌های صلح، رفاه و همدیگرپذیری”، به ابتکار مٶسسه‌ی مطالعات اقتصادی و حقوقی افغانستان، AELSO در فیض‌آباد مرکز بدخشان، راه اندازی شد.

در این برنامه، به تعداد 60 تن اعم از استادان دانشگاه، فعالان فرهنگی و اجتماعی، فعالان حقوق‌بشری، جوانان، فعالان‌مدنی ومحصلان، اشتراک نمودند.

تصویری از آغاز این سمپوزیم.
تصویری از آغاز این سمپوزیم.

در آغاز برنامه، ابتدا صلاح الدین قاری‌زاده، نماینده‌ موسسه‌ی مطالعات اقتصادی و حقوقی افغانستان در بدخشان، صحبت نموده، پیرامون اهداف و کارکردهای موسسه‌ نامبرده معلومات ارائه نمودند.

آقای قاری‌زاده در هنگام سخنرانی‌شان.
آقای قاری‌زاده در هنگام سخنرانی‌شان.
آقای ظریفی در هنگام سخنرانی‌شان.
آقای ظریفی در هنگام سخنرانی‌شان.

سپس نامزد پوهنیار صفی‌الله ظریفی، استاد پوهنځی علوم اجتماعی دانشگاه بدخشان و صیاد نبی‌زاده، نویسنده و فعال فرهنگی، پیرامون نقش جوانان در ترویج و آموزش ارزش‌های صلح، رفاه و همدیگرپذیری، سخنرانی کرده، به پرسش‌های اشتراک کنندگان پاسخ ارائه نمودند.استاد صفی‌الله ظریفی، نقش جوانان دانش‌آموخته، آگاه، کتاب‌خوان و بامعرفت را در ترویج و آموزش ارزش‌های صلح مهم خوانده، تاکید ورزید که: ” جوانان، با استعداد و پویایی که دارند می‌توانند در ذهنیت‌سازی، نقش برجسته داشته باشند و در جامعه تغییر ایجاد کنند. و رسالت نسل آگاه و دانش‌آموخته است که، به آنچه که فرا می‌گیرند، عمل کنند و در راستای ترویج و آموزش ارزش‌های صلح، رفاه و همدیگرپذیری، گام بردارند.”

آقای ظریفی افزود: “مسئولیت جوانان این است که باید در راستای ترویج و آموزش این ارزش‌ها، پیش‌گام باشند و مردم را آگاه و بیدار سازند و جوانان زمانی می‌توانند نقش‌ شان را در راستای ترویج و آموزش ارزش‌های صلح، رفاه و همدیگرپذیری، اثبات کنند که به‌جای مخاصمه، مکالمه نمایند، فرهنگ منطق و گفتگو را نهادینه سازند، به آنچه که فراگرفته اند عمل کنند، به دیگران با وجود تفاوت‌ها احترام بگذارند، در راستای نفی خشونت در جامعه تلاش ورزند، زندگی جمعی و باهمی را بیاموزند، با نیازمندان همدردی و همکاری نمایند و دیگران را درک کنند.”

آقای ظریفی تاکید نمود که، جوانان با خواندن کتاب، ترویج فرهنگ گفتگو، تدویر بحث‌های علمی و اکادمیک، و بسیج و همبستگی، می‌توانند در راستای ترویج فرهنگ صلح، کار و فعالیت کنند و باعث تغییر در جامعه شوند.

آقای‌نبی‌زاده در هنگام سخنرانی‌شان.
آقای‌نبی‌زاده در هنگام سخنرانی‌شان.

همچنان صیاد نبی‌زاده، یک‌تن از نویسندگان و فعالان فرهنگی که در این برنامه سخنرانی کرد، صلح را نیاز مبرم کشور دانسته، گفت: ” جوانان زمانی می‌توانند در ترویج و آموزش مفاهیم صلح گام بردارند که فکر سالم و اهداف متعالی و ارزشمند داشته باشند. و جوانان دانش‌آموخته و اهل مطالعه، باید تحرک و پویایی داشته باشند و در هیچ شرایطی، امید را از دست ندهند.”

آقای نبی‌زاده افزود: کشورهایی زیادی در دنیا هستند که جنگ‌های درازی را سپری کردند، اما سرانجام به صلح و رفاه، رسیدند. وی از جوانان خواست که خود را با لباس دانش و خرد ملبس سازند و با آگاهی و تفکر انتقادی، در راستای ترویج و آموزش ارزش‌های پسندیده، فعالیت کنند.

آقای‌نبی‌زاده در هنگام سخنرانی‌شان.
آقای‌نبی‌زاده در هنگام سخنرانی‌شان.

این نویسنده‌ی جوان، هر گونه تغییر مثبت در جامعه را منوط به آگاهی و دانایی نسل جوان دانست و  از آنان خواست که مطالعه‌ی عمیق و دقیق داشته باشند و مسیر زندگی را آگاهانه بپیمایند.

همچنان در این برنامه، اشتراک کنندگان به کارهای گروپی پرداخته، دیدگاه‌ها و پرسش‌های خویش را پیرامون موضوع، مطرح نمودند.  برنامه با پاسخ سخنرانان به پرسش‌ها و نتیجه‌گیری آنان از این سمپوزیم، پایان یافت.